Interview met 'Kijk op het Noorden'28Dec
Nieuws

Interview met 'Kijk op het Noorden'

Op bezoek bij verpakkingsproducent DutchBoxx Golfkarton.

Kartonnen dozen kom je overal en nergens tegen. Ze staan in de supermarkt, je bestelling bij een webshop wordt erin verzonden en ook de favoriete flesjes wijn staan vrijdagmiddag in een doosje klaar bij de slijter. Al die verpakkingen moeten ergens vandaan komen. Bij DutchBoxx uit Heerenveen bijvoorbeeld, waar ze golfkartonnen verpakkingen produceren. Een gesprek met directeur Piet Stilma.

“Soms als ik een cadeau krijg, vind ik de verpakking interessanter dan de inhoud”, begint Stilma lachend. “Uiteindelijk is het een wegwerpproduct en staan consumenten er niet echt bij stil. Dat vind ik ook logisch. Maar ik vind het mooi om te kijken met welke ideeën bedrijven soms komen. De kartonnen doos bestaat natuurlijk al heel lang, maar nog steeds zijn er verrassende ontwikkelingen.”

Box it all
‘We boxx it all!’ is de slogan van DutchBoxx. En daar is geen woord aan gelogen. Stilma: “We willen onze klanten geen ‘nee’ verkopen. Als iemand iets wil, gaan we kijken of het mogelijk is. We maken dozen voor alles wat je maar kunt verzinnen. Van spijkertjes tot tafelbladen, van bureaustoelen tot chips en van matrassen tot speciaalbiertjes. We hebben een modern machinepark waarmee we een breed assortiment kunnen bieden. Soms moet een doos de vriezer in, een andere keer in het vliegtuig naar Afrika. En een fiets verpak je nu eenmaal anders dan een koelkast of een televisie. Noem maar iets en wij kunnen er wel een doos voor leveren.”

DutchBoxx levert voornamelijk aan het midden- en kleinbedrijf. “De roots van ons bedrijf liggen in de jaren zestig als handelshuis in verpakkingen”, vertelt Stilma. Om flexibeler te kunnen zijn richting onze afnemers dachten we dat het ook mogelijk moest zijn om zelf dozen te produceren. En dat zijn we gaan doen.”

Duurzame ‘natural’ look
Karton past als product helemaal in de huidige tijd van duurzaamheid. “Het is vaak gemaakt van gerecycled materiaal en is ook na gebruik weer recyclebaar. Ons karton heeft het FSC-certificaat zodat voor iedereen duidelijk is dat de grondstoffen op een verantwoorde manier zijn gewonnen. We merken dat ook de nieuwe generatie ondernemers heel bewust met duurzaamheid bezig is. Dat zie je ook terug in de keuze voor de vaak bruine ‘natural’ look. Daarnaast is het materiaal de laatste jaren veranderd. Door nieuwe technieken kunnen dozen nu lichter en dunner, zonder aan stevigheid in te boeten. Daarmee bespaar je op de hoeveelheid materiaal die nodig is voor het maken van het karton en omdat het lichter is, is het ook gemakkelijker te transporteren. Zo belast je het milieu veel minder dan voorheen”, aldus Stilma.

DutchBoxx gelooft in een persoonlijke en langdurige relatie met de klant. Stilma: “We hebben nu nog klanten die vroeger al verpakkingen bij ons kochten. Dat betekent dat we soms tot wel dertig jaar samenwerken. Die persoonlijke band wordt erg gewaardeerd. Soms bellen ze en zeggen ‘tijd voor een bakje?’ Dat vind ik ook een mooi onderdeel van het werk. Het betekent alleen absoluut niet dat we zijn vastgeroest. Productieaantallen bij onze klanten zijn veranderlijk. Denk aan fusies of overnames, of een verhuizing van productie naar het buitenland. In dat soort gevallen brengt het met zich mee dat er minder of soms geen dozen meer van ons nodig zijn. Daartegenover staan de vele startups die bij ons aankloppen. Het is altijd interessant te zien welke nieuwe producten er worden bedacht. Die dynamiek, die wisselingen, dat maakt ons werk boeiend.”

Lees het complete interview op de website van 'Kijk op het Noorden'. (December 2018)